narutowicza12

REGULAMIN PORZĄDKU DOMOWEGO WSPÓLNOTY MIESZKANIOWEJ

Błonie Narutowicza 12

 

 

§ 1.Postanowienia ogólne

 

  1. Do przestrzegania niniejszego Regulaminu obowiązani są w równym stopniu wszyscy właściciele lokali wchodzących w skład nieruchomości wspólnej, osoby wraz z nimi zamieszkałe, najemcy podnajemcy oraz osoby czasowo przebywający na terenie nieruchomości wspólnej.

 

  1. Właściciel lokalu ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie Regulaminu przez osoby zamieszkujące w jego lokalu lub innych użytkowników lokalu, a także za osoby stale lub czasowo przebywające w jego lokalu.

 

  1. Właściciele, najemcy lub użytkownicy lokali w przypadku dłuższej nieobecności winni informować Administratora lub Członków Zarządu o sposobie udostępnienia lokalu lub pomieszczeń przynależnych na wypadek wystąpienia awarii urządzeń technicznych.

 

  1. Mieszkańcy nieruchomości mogą korzystać z pomieszczeń i urządzeń wspólnych stosownie do ich przeznaczenia oraz w sposób określony niniejszym Regulaminem.

 

 

§ 2.Obowiązki mieszkańców

 

  1. Wszyscy mieszkańcy są zobowiązani dbać o czystość na klatkach schodowych, korytarzach i innych pomieszczeniach wspólnie użytkowanych oraz na zewnątrz budynku na nieruchomości wspólnej.

 

  1. W przypadku zauważenia na nieruchomości pożaru, awarii urządzeń lub innych zdarzeń grożących powstaniem szkody bądź niebezpieczeństwem dla mieszkańców należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (straż pożarną, pogotowie ratunkowe, stosowne pogotowie techniczne, policję itp.) oraz ochronę obiektu.

 

  1. W przypadku konieczności usunięcia awarii urządzeń bądź serwisowania urządzeń, właściciel lokalu, najemca lub inni użytkownicy lokalu zobowiązani są do natychmiastowego udostępnienia lokalu lub pomieszczeń przynależnych.

 

  1. Właściciel lokalu, najemca lub inny użytkownik lokalu obowiązany jest udostępnić lokal lub pomieszczenie przynależne służbom dokonujących przeglądu technicznego lub usuwającym awarię urządzeń oraz dokonującym odczytu urządzeń pomiarowych.

 

  1. W przypadku wyższej konieczności (pożar, awaria, serwis, wyciek wodny lub gazowy itp.) Administratora lub Członkowie Zarządu pod nieobecność właściciela, najemcy lub użytkownika lokalu lub w przypadku jego odmowy zapewni wejście do lokalu lub pomieszczeń przynależnych w obecności nadzoru budowlanego lub funkcjonariusza policji / straży pożarnej.

 

  1. Jeżeli otwarcie lokalu nastąpiło pod nieobecność właściciela, najemcy lub użytkownika lokalu, Administrator lub Członkowie Zarządu są zobowiązani zabezpieczyć lokal lub pomieszczenie przynależne do czasu powrotu właściciela, najemcy lub użytkownika lokalu. Z czynności otwarcia lokalu lub pomieszczenia przynależnego sporządza się protokół.

 

  1. Właściciel, najemca lub użytkownik lokalu zobowiązani są do naprawienia na własny koszt wszelkich szkód powstałych na terenie nieruchomości z ich winy, a w przypadku naprawienia takiej szkody na zlecenie Administratora lub Członków Zarządu, pokrycia kosztów usunięcia szkody na pierwsze wezwanie.

 

  1. Właściciele, najemcy i użytkownicy lokali zobowiązani są do utrzymywania lokalu
    i pomieszczeń przynależnych we właściwym stanie sanitarnym oraz do ich należytej konserwacji .

 

  1. Bez pisemnego zezwolenia Administratora lub Członków Zarządu zabrania się umieszczania na budynku oraz na terenie nieruchomości reklam, szyldów, ogłoszeń itp.

 

  1. Właściciele, najemcy i użytkownicy lokali zobowiązani są nieprzechowywania , bez zgody Administratora lub Członków Zarządu mebli sprzętu , innych przedmiotów w części wspólnej nieruchomości. Zgoda może być przyznana tylko na czas określony i w uzasadnionych przypadkach( np. remont lokalu).

 

 

§ 3.Przepisy porządkowe

 

  1. Właściciel jest zobowiązany do:

 

a) aktualizacji danych lokalowych i kontaktowych (oświadczenie właściciela), w przypadku ich zmiany lub na żądanie Administratora lub Członków Zarządu,

 

b) powiadamiania Administratora lub Członków Zarządu o wszelkich istotnych zmianach dotyczących jego własności,
a w szczególności o zmianach w prawie własności,

 

c) powiadamiania Administratora lub Członków Zarządu o każdorazowej zmianie przeznaczenia lokalu,

 

d) sprzedający lokal jest zobowiązany do dostarczenia aktualnych danych kontaktowych, po sprzedaży lokalu, w celu dokonania końcowego rozliczenia,

 

e) nowy właściciel lokalu zobowiązany jest do przedstawienia protokołu odbioru lokalu ze stanami liczników indywidualnych.

 

  1. Właściciel odpowiedzialny jest za szkody wyrządzone w mieniu Wspólnoty z winy własnej, małoletnich dzieci pozostających pod jego opieką prawną, gości, osób zamieszkałych
    w mieszkaniu Właściciela lub posiadane zwierzęta bądź urządzenia, a w przypadku naprawienia szkód ze środków Wspólnoty, odpowiada za pokrycie kosztów ich usunięcia.

 

  1. Zawiadomienia, o których mowa w § 3 punkt.1 lit. a) do e) winny mieć miejsce niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 10 dni kalendarzowych po zaistnieniu wymienionych okoliczności.

 

  1. Terminowe regulowanie zaliczek na poczet utrzymania nieruchomości wspólnej jest podstawowym obowiązkiem właściciela. Termin płatności ustala się na 10 dzień miesiąca. Zwłoka w uiszczaniu zaliczek będzie pociągać za sobą obligatoryjne naliczanie ustawowych odsetek oraz uruchomienie procedur windykacyjnych określonych w Uchwale Wspólnoty.

 

  1. Prawa i pozostałe obowiązki właścicieli określa ustawa „O własności lokali”.

 

 

§ 4. Prawa i Obowiązki mieszkańców/właścicieli

 

  1. Wszyscy mieszkańcy zobowiązani są do dbałości o posesję oraz ochrony przed dewastacją, do wzajemnej pomocy i niezakłócania spokoju innych mieszkańców.

 

  1. Osoby przebywające na terenie nieruchomości obowiązane są do zachowania ciszy
    w godzinach nocnych. Cisza nocna obowiązuje w godzinach od 22:00 do 06:00. W tych godzinach nie wolno używać urządzeń mogących zakłócić sen innych mieszkańców lub w inny sposób powodować zakłócanie spokoju i porządku publicznego.

 

  1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa mienia i osób należy:

 

a) sprawdzać przy opuszczaniu mieszkania czy wszystkie znajdujące się w lokalu urządzenia elektryczne, wodnokanalizacyjne itp. są prawidłowo zabezpieczone,

 

b) nie otwierać drzwi wejściowych do budynku osobom nieznanym, nie udostępniać obcym kodów wejściowych, kluczy oraz pilotów do bram garażowych i wjazdowych na teren nieruchomości,

 

c) nie pozostawiać w częściach wspólnych nieruchomości (z wyłączeniem miejsc do tego przeznaczanych) mienia osobistego,

 

d) zaparkowane samochody dokładnie zamykać i włączać systemy alarmowe oraz nie pozostawiać w widocznych miejscach przedmiotów wartościowych oraz pilotów do bram,

 

e) wychodząc z budynku i wchodząc do niego należy sprawdzać czy zostały poprawnie zamknięte drzwi do klatek schodowych.

 

  1. Zabrania się przechowywania w ogródkach, na balkonach i tarasach przedmiotów oszpecających wygląd budynków, włączając zawieszanie transparentów, szyldów, ogłoszeń itp., bez wcześniejszego uzyskania zgody Administratora lub Członków Zarządu Wspólnoty.

 

  1. Grillowanie w ogródkach, na tarasach i balkonach jest zabronione.

 

  1. Zabrania się samodzielnego otwierania wejść na dach i włazów oddymiających oraz przebywania na dachu (z wyjątkiem części dachów wydzielonych do wyłącznego korzystania przez właścicieli lokali), z wyjątkiem przypadków, gdy takie działania są niezbędne dla ochrony życia lub mienia członków Wspólnoty.

 

 

§ 5.Korzystanie z części wspólnej

 

  1. Zabrania się palenia papierosów w pomieszczeniach i częściach wspólnych budynków,
    na korytarzach i klatkach schodowych.

 

  1. Zabrania się dokonywania samodzielnych nasadzeń oraz innych prac ogrodniczych na terenie nieruchomości wspólnej bez uprzedniej zgody Administratora lub Członków Zarządu Wspólnoty.

 

  1. Użytkownicy balkonów, tarasów i ogródków zobowiązani są do dbania o ich estetyczny wygląd.

 

  1. Odpady organiczne pochodzące z aranżowanej na balkonach/loggiach/tarasach/ogrodach zieleni należy usuwać we własnym zakresie i na własny koszt. Zabrania się wyrzucania ich do pojemników na śmieci.

 

 

  1. Zabroniona jest zmiana rozkładu skrzydeł okiennych oraz koloru okien na kolor inny niż zgodny z projektem architektonicznym.

 

  1. Mieszkaniec obowiązany jest do utrzymywania zajmowanego lokalu i innych używanych przez siebie pomieszczeń w należytym stanie technicznym i sanitarnym.

 

  1. Mieszkańcy prowadzący działalność gospodarczą w lokalu znajdującym się na terenie Wspólnoty, mogą umieszczać, wymagane prawem, jej oznaczenia po uzyskaniu pisemnej zgody Administratora lub Członków Zarządu Wspólnoty, zawierającej formę oznaczenia, miejsca jej umieszczenia, wymiary i warunki ekonomiczne z uwzględnieniem właściwych przepisów prawa.

 

  1. Dopuszcza się pozyskiwanie przez Wspólnotę pożytków z tytułu zamieszczania reklam, szyldów bądź ogłoszeń przez podmioty zewnętrzne, a także wynajmu części nieruchomości wspólnej, które stanowią pożytki Wspólnoty w rozumieniu ustawy o własności lokali.

 

  1. Do umieszczania zawiadomień i innych ogłoszeń Wspólnoty oraz spraw związanych
    z zarządem i administrowaniem nieruchomością wspólną przeznaczone są tablice ogłoszeniowe lub inne miejsca do tego wyznaczone.

 

  1. Zabrania się wywieszania wszelkich ogłoszeń poza miejscami do tego przeznaczonymi.

 

  1. Wewnętrznych ciągów komunikacyjnych nie wolno zastawiać żadnymi przedmiotami, a jeśli taki fakt ma miejsce z powodu konieczności przeprowadzenia remontu w lokalu, przedmioty te należy usunąć na ustne lub pisemne wezwanie Administratora lub Członków Zarządu. Niezastosowanie się do takiego wezwania może spowodować usunięcie przedmiotów na koszt mieszkańca, który zastawił nimi ciąg komunikacyjny.

 

  1. We wszystkich wspólnych pomieszczeniach, korytarzach, ciągach komunikacyjnych budynków zabronione jest przechowywanie należących do mieszkańców jakichkolwiek pojazdów silnikowych, gazu w butlach, materiałów wybuchowych, łatwopalnych, żrących
    i wydzielających intensywny nieprzyjemny zapach lub worków ze śmieciami. Zakaz ten dotyczy także ogródków, balkonów, tarasów oraz pomieszczeń gospodarczych.

 

 

  1. Usuwanie gruzu i innych odpadów po remoncie lokalu odbywa się na koszt właściciela tego lokalu i w sposób uzgodniony z Zarządcą.

 

  1. Zabrania się wyrzucania sprzętu AGD i RTV. Powyższy sprzęt, zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, podlega zwrotowi w punkcie zakupu lub specjalnym punkcie przyjmowania sprzętu AGD.

 

  1. Pomieszczenia wspólne należy użytkować zgodnie z ich przeznaczeniem, utrzymywać
    w czystości porządku, a podczas korzystania z nich przestrzegać zasad bezpieczeństwa
    i przepisów przeciwpożarowych.

 

  1. Zabronione jest dokonywanie jakichkolwiek przeróbek instalacji elektrycznej, grzewczej
    i wodnokanalizacyjnej (tzw. mediów) części wspólnej nieruchomości w celu wykorzystywania tych mediów do indywidualnych potrzeb właściciela. Ewentualne wykorzystanie mediów części wspólnej do indywidualnych potrzeb musi być uzgodnione pisemnie z Zarządcą Wspólnoty.

 

  1. Wszelkie zauważone nieprawidłowości polegające na podłączeniu poszczególnych lokali do mediów części wspólnej należy zgłaszać Administratorowi lub Członkowi Zarządu.

 

 

 

  1. Skrzynki na rośliny, doniczki itp. umieszczone na parapetach okien, balkonach
    i tarasach powinny być należycie zabezpieczone przed wypadnięciem.

 

  1. Zabrania się wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z balkonów, tarasów i okien. Usunięcie śmieci wyrzuconych przez mieszkańców górnych kondygnacji do ogródków lub na część wspólną odbędzie się na koszt właściciela mieszkania, z którego zostały wyrzucone śmieci.

 

  1. Podlewanie kwiatów i mycie balkonów/ tarasów winno się odbywać w taki sposób, aby woda nie przeciekała na niższe piętra i na trakty komunikacyjne pod budynkiem oraz nie zanieczyszczała elewacji budynków i okien.

 

  1. Mieszkańcy obowiązani są do usuwania śmieci, a w zimie śniegu i lodu z balkonów, loggi
    i tarasów.

 

 

§ 6.Przepisy dotyczące zwierząt

 

  1. Właściciele lub najemcy są zobowiązani do stosowania się do zasad porządkowych dotyczących zwierząt domowych zgodnie z przepisami sanitarno-porządkowymi.

 

  1. Niedozwolone jest prowadzenie hodowli zwierząt.

 

  1. Poza teren lokalu i przynależnego balkonu, tarasu lub ogródka, psy, koty i inne zwierzęta domowe muszą być wyprowadzane w sposób zapewniający bezpieczeństwo innym mieszkańcom.

 

  1. Zabronione jest wyprowadzanie zwierząt na teren nieruchomości wspólnej w celu załatwiania potrzeb fizjologicznych.

 

  1. Wszelkie odchody pozostawione przez zwierzęta muszą być sprzątane przez ich właściciela. W przypadku nie sprzątnięcia odchodów zwierzęcia ich usunięcie nastąpi na koszt właściciela zwierzęcia.

 

  1. Zabrania się wyprowadzania zwierząt na teren placu zabaw dla dzieci.

 

  1. Zabrania się dokarmiania ptaków na parapetach okien, balkonach, loggiach lub tarasach oraz w częściach wspólnych budynku.

 

  1. Właściciele lub najemcy zobowiązani są do dbania, aby zwierzęta przebywające na terenie Wspólnoty nie zakłócały spokoju mieszkańców.

 

§ 7.Awarie, konserwacja, naprawy i remonty

 

  1. W przypadku jakiejkolwiek awarii lub nagłych zdarzeń mieszkaniec winien zgłosić je natychmiast odpowiednim wewnętrznym służbom technicznym (konserwatorom), w razie potrzeby Administrator lub Członkowie Zarządu, a w sytuacjach tego wymagających policji, straży pożarnej, pogotowiu ratunkowemu, ciepłowniczemu, wodociągowemu, energetycznemu itp.

 

  1. W przypadku awarii wywołującej szkodę lub grożącej jej wywołaniem w nieruchomości wspólnej albo we własności innych właścicieli, mieszkaniec lub pełnoletnie osoby reprezentujące jego prawa są obowiązani do natychmiastowego udostępnienia swojego (zajmowanego) lokalu w celu usunięcia przyczyn awarii bądź jej skutków.

 

  1. Jeśli mieszkaniec lub pełnoletnie osoby reprezentujące jego prawa są nieobecne bądź odmawiają udostępnienia lokalu, o którym mowa w ust.2, Administrator lub Członkowie Zarządu mają prawo wejść do lokalu w obecności funkcjonariuszy policji, a gdy wymaga to wsparcia straży pożarnej, także przy jej udziale.

 

  1. Jeśli otwarcie lokalu nastąpiło pod nieobecność mieszkańca lub osób pełnoletnich reprezentujących jego prawa, osoba odpowiedzialna za otwarcie lokalu winna zabezpieczyć lokal i znajdujące się w nim mienie do czasu przybycia mieszkańca. Zabezpieczeniu nie podlegają rzeczy, co do których publiczne służby porządkowe albo ratownicze powzięły podejrzenie o przestępczym lub nielegalnym ich pochodzeniu. Z przeprowadzonych czynności powinien zostać sporządzony protokół.

 

  1. Obsługą instalacji na nieruchomości wspólnej zajmują się wyłącznie oznaczone instytucje oraz konserwatorzy, zatrudnieni przez Zarządcę – legitymujący się właściwym upoważnieniem.

 

  1. Wchodzenie osób postronnych do pomieszczeń z instalacjami wspólnymi, samowolne włączanie lub wyłączanie instalacji lub dokonywanie ich napraw jest zabronione, z wyjątkiem przypadków, gdy takie działania są niezbędne dla ochrony życia lub mienia innych członków Wspólnoty. W takim przypadku przed przystąpieniem do dokonania wyżej wymienionych czynności członek Wspólnoty, o ile to możliwe, zobowiązany jest w pierwszej kolejności poinformować odpowiednią wewnętrzną służbę techniczną (konserwatora).

 

  1. Właściciel lokalu przeprowadzający remont zobowiązany jest do bezwzględnego przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności przepisów prawa budowlanego, przepisów przeciwpożarowych, sanitarnych itp.

 

  1. W przypadku dokonywania remontów i napraw:

 

a) właściciel jest zobowiązany do zgłoszenia Administratorowi lub Członkom Zarządu osób uprawnionych do przebywania na terenie nieruchomości w związku z prowadzonymi pracami remontowymi w lokalu,

 

c) osoby dokonujące remontów i napraw, są obowiązane przeprowadzać je tak, by w jak najmniejszym stopniu utrudniały korzystanie z nieruchomości innym mieszkańcom,

 

d) pozostali mieszkańcy, a zwłaszcza bezpośrednio narażeni na negatywne skutki remontów, powinni być o nich uprzedzeni z wyprzedzeniem,

 

e) ewentualne wyłączenie na czas remontu instalacji wodno-kanalizacyjnych i centralne lub dopływu energii elektrycznej, wymagają powiadomienia Administratora lub Członków Zarządu i lokatorów. Mogą być one przeprowadzone pod nadzorem osoby posiadającej stosowne uprawnienia.

f) prace remontowe zakłócające spokój innych mieszkańców mogą być przeprowadzane w dni powszednie oraz soboty w godzinach 8.00-19.00 Zabrania się przeprowadzania w/w prac
w niedzielę i dni świąteczne,

 

g) każdy właściciel mieszkania, w którym przeprowadzane są prace remontowe jestzobowiązany do usunięcia wszelkich, spowodowanych remontem, zanieczyszczeń z częściwspólnych.

 

  1. Właściciele są zobowiązani do naprawienia na własny koszt wszelkich szkód powstałych na terenie posesji z ich winy bądź z winy osób przebywających na posesji za ich zgodą,
    a w przypadku naprawienia takiej szkody na zlecenie Administratora lub Członków Zarządu, pokrycia kosztów usunięcia szkody na pierwsze wezwanie.

 

 

 

 

§ 8.Przepisy dotyczące Pomieszczeń gospodarczych

 

  1. Przy korzystaniu z pomieszczeń gospodarczych mieszkańcy zobowiązani są przestrzegać przepisów obowiązujących w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W szczególności niedozwolone jest przechowywanie materiałów wybuchowych i łatwopalnych oraz palenie papierosów i używanie otwartego ognia.

 

 

§ 9.Opłaty

 

  1. Każdy właściciel zobowiązany jest wnosić opłaty na poczet kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej, jak również zaliczki na poczet kosztów utrzymania lokalu
    w wysokości wynikającej z uchwał Wspólnoty.

 

  1. Ewentualne nadpłaty wynikające z faktycznego rozliczenia kosztów będą rozliczane przez Zarządcę w terminach i na zasadach ustawowo określonych. Jakiekolwiek dokonywanie potrąceń w bieżących płatnościach w związku z wyliczonym samodzielnie przez właściciela lokalu faktycznym kosztem jest niedozwolone i naraża wspólnotę na utratę płynności finansowej, skutkującą m.in. możliwością odłączenia Wspólnoty od mediów.

 

  1. Fakt, iż lokal jest chwilowo lub w dłuższym okresie niezamieszkały nie zwalnia właściciela od wnoszenia opłat. Opłaty te, w części zaliczkowej, będą zwracane właścicielowi po okresie rozliczeniowym lub zaliczane na poczet kolejnych opłat. Zaliczki wpłacamy do 10 dnia każdego miesiąca.

 

 

§ 10.Sankcje

 

Uchylanie się od przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu może spowodować:

 

  1. Przy rażącym naruszaniu postanowień Regulaminu podjęcie uchwały w trybie art. 16 i art. 22 ust. 3 pkt. 7 Ustawy o własności lokali, tzn. uchwały o wytoczeniu powództwa sądowego
    o sprzedaż lokalu w drodze licytacji.

 

  1. W przypadku wykorzystywania mediów części wspólnej do indywidualnych potrzeb właściciela lokalu Administrator lub Członkowie Zarządu mają prawo żądać od właściciela lokalu zwrotu kosztów tych mediów. W przypadku braku możliwości określenia ich wartości oszacowania można dokonać na podstawie rodzaju urządzeń przyłączonych do tych mediów. Powyższe nie wyklucza dochodzenia roszczeń na drodze cywilnej i odpowiedzialności karnej.

 

  1. Winni wykroczeń przeciw postanowieniom niniejszego Regulaminu pociągnięci będą do odpowiedzialności zgodnie z przepisami prawa.

 

 

 

 

 

 

§ 11.Postanowienia Końcowe

 

  1. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi, informacje o usterkach, problemy z bieżącym funkcjonowaniem Wspólnoty do Administratora lub Członków Zarządu w formach pisemnej, telefonicznej, bądź elektronicznej.
  2. Uzyskanie zgód Administratora lub Członków Zarządu, o których mowa niniejszym regulaminie, nie zwalnia właściciela lokalu z obowiązku uzyskania zgód odpowiednich organów oraz spełnienia innych warunków, do których użytkownik jest zobowiązany na podstawie odpowiednich przepisów prawa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl